onsdag 16 maj 2007

Ett stilla lugn?

Jag har inte tagit upp disskussionen om hur framtiden kan ty sig igen i personalrummet, ämnet måste nog landa lite först, jag måste ha nya argument. För tillfället är nog inte så många mottagliga för något annant än att bli klar med allt inför sommaren. Mycket skall hinnas med så som, fadderdag, frilluftsdag, vårutflykt, avsluta alla teamarbeten och träna på avslutningssångerna.

Dessutom skall det planeras för lokalflyttar mm. Själv kommer jag att få vara i ett av skolans IT-klassrum! Jippi! Mitt mål att att jag skall använda utrustningen minst en gång om dagen, helst varje lektion jag är där. Detta för att kunna inspirera övriga kollegor, vilket nog inte blir svårt. Många är intresserade och vill att fler klassrum skall få likadan utrustning.

Tänker tillbaka bara drygt två år, då var det bara fantasier jag kom med, när jag pratade om framtidsklassrum som det då kallades. Vad skulle man med detta till? Då skulle man ju inte kunna köpa några nya böcker... Ingen såg nyttan, bara kostnaden!

Allt ändrades då en F-5 skola i stadsdelen renoverades och ställdes inför frågan om att köpa nya kartor till klassrummen. Rektorn där bestämde sig för att installera IT-klassrum i samtliga klassrum istället för kartorna! Bra gjort, tycker jag. Då blev det lättare att få igenom investeringen. Inte ville väl de två andra F-5 skolorna vara sämre. 25% av klasserna i dessa två skolorna har nu tillgång till IT-klassrum, då främst de äldsta eleverna.

Sorgligt nog kan inte stadsdelens 6-9-skola erbjuda eleverna en liknande utrustning. Hoppas att rektorerna där snart vaknar och finner ett sätt för finansiering av en sådan investering.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan du tipsa om bra lektioner som du känner har fungerat? Jag sprider gärna sånt till mina kollegor.