måndag 28 maj 2007

IT-klassrum

Jag tror inte på att man skall göra happenings av att använda datorer och annan teknisk utrustning i skolorna. Utgå istället från här och nu.

De bästa lektionerna jag hittills haft i IT-klassrummet har varit när vi varit på utflykt. Då har jag inför eleverna direkt tagit hand om korten vi tagit och sedan har vi tittat på alla korten.

Jag har även tittat på film och tv-program från SVT:s webbplats, skrivit gemensamma texter samt diskuterat olika webbsidor. Strörsta vinsten med IT-klasssrum upplever jag är att alla elever kan se på samma sak samtidigt. Man behöver inte möblera om som när man tar in den "lilla tv:n".

2 kommentarer:

Unknown sa...

Håller med, IT ska inte vara för flashit utan bygga på att lösa saker, gärna med små medel!

Hoppas du har det gott i sommaren!

LG Börjesson GBG sa...

det skall vara lätt agtt visa ngt för alla. Perfekt att använda bilder som underlag för diskussion ex om vad man varit med om